Co nového najdete na webu?

Mezi informacemi, které najdete nově na webových stránkách nemocnice, je následující shrnující zpráva:

Zpráva o řízení hodnocení kvality poskytované péče v roce 2008

Vsetínská nemocnice a.s. v roce 2008 pokračovala v nastaveném trendu řízení a zvyšování kvality, a to jednak prostřednictvím průběžného naplňování požadavků normy ISO 9001:2001, tak také plněním požadavků akreditačních standardů SAK ČR. Nemocnice koncem roku 2007 úspěšně obhájila kvalitu a bezpečí poskytované péče v rámci akreditačního šetření SAK ČR s platností certifikátu o akreditaci do 9.12.2010. V listopadu 2008 prošla úspěšně recertifikačím auditem podle normy ČSN EN ISO 9001:2001 a certifikát je platný do 31.10.2011. Kompetence pro řízení kvality jsou nadále přiděleny manažerce kvality Vsetínské nemocnice a.s.

Řízení jakosti podle normy ČSN EN ISO 9001:2001
V rámci procesu řízení jakosti podle normy ČSN EN ISO 9001:2001 spolupracovala nemocnice s poradenskou firmou QISO MIRAIS. Čtvrtletně byly prováděny interní audity zástupcem této společnosti. V roce 2008 tyto audity proběhly čtyřikrát. Systém řízení jakosti byl průběžně udržován a aktualizován. V roce 2008 bylo vydáno 7 nových řádů, kolektivní smlouva, 9 nových směrnice, 6 instrukcí jakosti a 3 lékařské standardy.

Řízení kvality
Řízení kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče bylo prováděno v návaznosti na systém řízení jakosti a na akreditační standardy SAK ČR. Manažerka kvality průběžně pracuje s týmem kontinuálního zvyšování kvality, který byl v roce 2008 rozšířen o pracovníka úseku vnitřních služeb. Na jednotlivých odděleních byli stanoveni koordinátoři kvality, se kterými jsou řešeny operativní a provozní záležitosti v oblasti kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče. Ustálil se rovněž tým vnitřních auditorů, kteří se podílejí na auditech poskytované péče, zejména v oblasti auditů otevřené zdravotnické dokumentace, auditů ošetřovatelských výkonů a auditů laboratoří a komplementu.

Vnitřní audity
V roce 2008 bylo provedeno:

  • 184 auditů uzavřené zdravotnické dokumentace
  • 98 auditů otevřené zdravotnické dokumentace
  • 92 auditů ambulantních karet a formulářů jednodenní péče
  • 36 auditů ošetřovatelských výkonů
  • 15 auditů provozu laboratoří a komplementu

Metodické návštěvy byly provedeny dvakrát v roce, jednou namátkově návštěvy spíše metodického a konzultačního charakteru, druhé zaměřené na audit konkrétních pracovních postupů a dodržování vnitřních norem jak z oblasti kvality péče, vedení zdravotnické dokumentace, tak i z oblasti ISO normy.

Hodnocení ukazatelů kvality
V roce 2008 se pokračovalo v nastaveném systému hodnocení ukazatelů kvality, který byl ještě v průběhu roku doplněn o některé další sledované a hodnocené ukazatele. Tento systém ukazatelů sledovaných za celou nemocnici byl rovněž představen vedení zdravotnického odboru Zlínského kraje a ředitelům dalších   nemocnic založených Zlínským krajem a doporučen jako jednotný pro všechna zařízení  ZK.

Ukazatele kvality a jejich hodnocení

Nozokomiální nákazy
Počet hlášení o nozokomiálních nákazách se v posledních dvou letech zvýšil. Je zřejmé, že systém hlášení se ustálil, NN se hodnotí čtvrtletně na základě hlášení primářky oddělení mikrobiologie. Abychom se NN podrobněji zabývali, plánuje se v roce 2009 nástup epidemiologické sestry, která by se hlášení a hodnocení NN věnovala. Dále jsme pro rok 2009 připravili měsíční sledování NN, které bude předáváno vedoucím oborů spolu s hodnocením, o jaký typ nákazy šlo a jaká byla pravděpodobná příčina jejího vzniku. K dalšímu řešení budou vedoucí oborů přistupovat v případě předpokládaných chyb v poskytování péče či v rámci ošetřovatelského procesu (v rámci nastavených standardů).

Ukazatele patologické anatomie
V rámci patologické anatomie se sledují ukazatele propitvanosti, počtu pitev a shody klinické a pitevní diagnózy. Pokud se týká počtu pitev i propitvanosti, pak se jejich hodnota v roce 2008 snížila – propitvanost klesla pod 50 %, počet pitev se proti roku 2007 snížil o 7,3 % (celkem 190 pitev zemřelých v nemocnici). V roce 2009 se plánuje znovu realizace seminářů vedených primářem patologie k problematice shody diagnóz.

Dekubity
Z uvedených dat je zřejmý nárůst dekubitů v roce 2008, otázkou zůstává, zda jde o skutečný nárůst nebo o zlepšení kázně při jejich hlášení. Přes tuto nejasnost přistupujeme v roce 2009 ke změně způsobu hlášení a evidence dekubitů – budeme nadále sledovat nejen počty dekubitů, ale především vývoj dekubitu u jednotlivého pacienta. Získáme tak podrobnější informace o počtu dekubitů vzniklých v nemocnici (sledováním na konkrétního pacienta se rovněž bude předcházet opomenutí v hlášení – hlášení půjde s pacientem po celou dobu hospitalizace a k manažerovi kvality se dostává až po ukončení jeho hospitalizace), ale i pacientů přicházejících do nemocnice s dekubitem, ale hlavně o vývoji dekubitu v průběhu hospitalizace na jednotlivých odděleních. Ze získaných dat připravíme v případě potřeby návrh na změnu systému ošetřování dekubitů.

Nežádoucí situace
Informace o nežádoucích situacích má nemocnice k dispozici od roku 2007. V roce 2008 došlo k jejich poklesu. Domnívám se, že pokles může být způsoben menším tlakem na provádění hlášení. Na druhou stranu se počty NS snížily v kriteriu „incident při poskytování zdravotní péče“ a při „ztrátě nebo zničení majetku pacienta“, což jsou pozitivní trendy. Poměrně stabilní je situace v hlášení pádů (viz níže), které se hodnotí samostatně. Nedaří se zatím vysledovat NS v medikačních incidentech – v roce 2008 nahlášeny dva případy. V dalším období je potřeba připomínat zaměstnancům nutnost tohoto hlášení, abychom trendy mohli sledovat v dlouhodobější řadě a pak i z vypovídajících dat přijímat nápravná opatření.

Pády
Tento ukazatel je sledován již dlouhodobě a lze tedy hodnotit i trendy. Počet pádů se proti roku 2007 snížil, mírně se však zvýšil podíl pádů ve vztahu k celkovému počtu hospitalizovaných pacientů (negativní trend). Dále se zvýšil podíl pádů, u kterých nedošlo k žádnému zranění (pozitivní trend). Snížil se podíl pádů ve vztahu k počtu hospitalizovaných pacientů nad 65 let (pozitivní trend), snížil se podíl zranění vzniklých při pádu ve vztahu k počtu ošetřovacích dnů i podíl pádů ve vztahu k počtu ošetřovacích dnů. Z těchto ukazatelů lze zhodnotit systém prevence pádů u hospitalizovaných pacientů jako správný a fungující.

Hodnocení spokojenosti pacientů
Hodnocení spokojenosti pacientů se v nemocnici vyhodnocuje od roku 2006. V rámci akreditačního standardu Sledování spokojenosti pacientů je definováno sledování spokojenosti hospitalizovaných a ambulantních pacientů, sledování spokojenosti klientů lékárny, dopravy a laboratoří.

V rámci hodnocení spokojenosti hospitalizovaných pacientů se trend „průměrné známky“ průběžně zlepšuje přes to, že v začátku roku 2008 se známka mírně zhoršila. Návratnost dotazníků se pohybuje pouze kolem deseti procent. Návratnost se odvíjí od naprosté volnosti pacienta vyjádřit se k péči a úrovni služeb, které nemocnice poskytuje, nikdo jej nenutí dotazník odevzdat a navíc trváme na anonymitě respondenta a na postupu, který zabraňuje personálu jakkoli s dotazníky manipulovat (vybírat od pacientů, předávat do schránek apod.). Pacient proto mnohdy odchází z nemocnice a na dotazník již zapomene. Pro rok 2009 byl stanoven cíl jakosti – zvýšit návratnost dotazníků hospitalizovaných pacientů na 15 %.

U ambulantních pacientů se návratnost v posledním období výrazně snížila, v posledním čtvrtletí bylo vyhodnoceno pouhých 13 dotazníků. Na základě tohoto v podstatě nehodnotitelného vzorku se výrazně snížila i celková známka. Problematika návratnosti dotazníků byla diskutována s vrchními sestrami, které tlumočily neochotu pacientů trvale odpovídat na dotazy, zejména tehdy, dochází-li pacient k ošetření opakovaně. V rámci tohoto typu dotazníku bude nutné pravděpodobně přistoupit ke změně metodiky sběru dotazníků – například dvakrát ročně po dobu jednoho měsíce tak, aby se snížila pravděpodobnost opakovaného oslovení pacienta.

Zcela nedostatečný je systém hodnocení spokojenosti u klientů lékárny, dopravy a laboratoří. Za poslední čtvrtletí nebyly získány žádné dotazníky pacientů a je potřeba se ze strany vedení těchto oddělení dotazníky více zabývat.

Spokojenost zaměstnanců
Vsetínská nemocnice každoročně vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců. Z dotazníkového šetření uskutečněného v roce 2007 vyplynuly čtyři problémové oblasti, které jsme se rozhodli následně diskutovat metodou focus groups. K realizaci došlo
 na v lednu 2008, výsledky byly vyhodnoceny v následujících měsících. V závěru roku  byly prezentovány Mgr. Jaroslavou Hrabicovou, DiS. na celoústavní školící akci.

V rámci focus groups byla diskutována spokojenost zaměstnanců s řízením TOP managementem, mzdovým ohodnocením, kariérním postupem a motivací. Cíle, stanovené při konstrukci výzkumného projektu, byly naplněny. V osobních rozhovorech a diskuzích se podařilo účastníkům pojmenovat některé jevy a vysvětlit je. Šetření, které bylo moderováno při nízké participaci moderátora a za účasti doc. Ivanové z UP Olomouc, se účastnilo 30 zaměstnanců ve 4 pracovních skupinách. Z výzkumu vyplynula některá poznání, která posloužila jako doporučení a podklady pro rozhodování představenstva nemocnice a rovněž jako zdroj pro přípravu motivačního programu pro následující období.

Ukazatele kvality a jejich hodnocení

Počet hospitalizovaných je hodnocen od roku 2005, v posledních letech se počet hospitalizovaných pacientů snižuje. Pokles v roce 2008 byl způsoben především neposkytováním ústavní péče pacientům oddělení ORL a očního. Zvýšil se počet hospitalizovaných na interně, infekci, neurologii a dětském, k poklesu došlo na gynekologii, chirurgii, ARO, ortopedii a LDN. Pozitivně se vyvíjí trend v oblasti rehospitalizací, které i přes drobný výkyv ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 trendově klesají.

Vývoj počtu hospitalizovaných pacientů podle oddělení

Oddělení

Skutečnost

r. 2005

Skutečnost

r. 2006

Skutečnost

r. 2007

Skutečnost

r. 2008

Interní oddělení

2 843

2 813

2 719

2 762

Infekční oddělení

927

829

980

1 026

Neurologické oddělení

1 188

1 293

1 054

1 154

Dětské oddělení

2 478

2 753

2 622

2 826

Gynekologické oddělení

1 512

1 453

1 532

1 494

Chirurgické oddělení

3 599

3 630

3 318

3 242

ARO

176

195

191

165

Ortopedické oddělení

1 298

1 382

1 323

1 253

UNK

1 043

978

844

75

Oční oddělení

590

556

512

25

LDN

570

649

590

541

Nemocnice *

15 884

16 525

14 981

13 840

* Počet  hospitalizovaných pacientů v rámci nemocnice není prostým součtem hospitalizací
na jednotlivých odděleních Vsetínské nemocnice a.s. Jedná se skutečný počet klientů, kteří byli hospitalizováni v daném období v rámci Vsetínské nemocnice a.s. (hodnota bez překladů mezi jednotlivými odděleními).    

Ambulantní pacienti
Počet ambulantně ošetřených pacientů i počet vyšetření provedených ambulantně je v podstatě stabilní. V roce 2008 lze pozorovat mírný pokles proti trendu minulých let, nicméně je počet ambulantních pacientů konstantní. Nijak dramaticky je neovlivnilo ani zavedení regulačních poplatků v roce 2008.

Počet ošetřených na LSPP
Na rozdíl od ambulantních pacientů se vliv regulačních poplatků významně projevil
na počtu ošetřených pacientů na LSPP – v roce 2008 je zaznamenán pokles ošetření v rámci LSPP u dospělých pacientů proti roku 2007 o 46 %, u dětských pacientů taktéž
 o 46 % a u pacientů stomatologie o 42 %. Zde lze jednoznačně demonstrovat pozitivní vliv regulačních poplatků na poptávku po těchto službách a dovolím si říci na zneužívání této služby.

Vývoj počtu pacientů ošetřených na LSPP

Rok

Dospělí pacienti

Dětští pacienti

Stomatologičtí pacienti

Celkem

2006

5 194

3 612

2 248

11 055

2007

4 813

3 357

2 690

10 860

2008

2 605

1 809

1 548

5 962

Obložnost
Obložnost, tedy intenzita využívání lůžek v nemocnici, je rovněž konstantní, pohybuje se kolem 65 %. Velké rozdíly však lze pozorovat u jednotlivých oddělení – z hlediska efektivity provozu jsou poměrně nejlépe využívána oddělení neurologie, interny a chirurgie. U oddělení LDN by se i přes obložnost 83 % v roce 2008 dalo očekávat vyšší využití lůžek. Stejně tak i oddělení gynekologie a porodnice, kdy přes baby boom vykázalo oddělení nižší obložnost než v roce 2007. Rovněž by se dalo očekávat vyšší využití lůžek ortopedie (62,6 %).

Úmrtnost
Koeficient úmrtnosti v nemocnici se v roce 2008 mírně zvýšil. Vývoj tohoto ukazatele lze dát do přímé souvislosti k podílu hospitalizovaných pacientů nad 65 let, který se v roce 2008 zvýšil o 2 %.

Operace
Počet operací v roce 2008 se proti roku 2007 zvýšil o 6,8 %. Tento vývoj je ovlivněn zejména očním oddělením, na kterém se v roce 2008 začala prudce rozvíjet operativa poskytovaná v rámci jednodenní péče. Na oddělení se provedlo o 529 operací více než v roce 2007 (nárůst o 472 %). Tento trend bude pokračovat i v následujícím roce s rozvojem operativy katarakt a strabismu. Dále se zvýšil počet operací na chirurgickém oddělení (o 5,9 %). Naopak k poklesu došlo na oddělení gynekologie (o 8,8 %), ortopedie (o 5 %) a dále na oddělení ORL, kde se nadále poskytuje pouze ambulantní péče.

Pozitivně se vyvíjí počet reoperací v rámci nemocnice jako celku, mírně v roce 2008 narostl počet pooperačních komplikací, zejména na gynekologii. Tato skutečnost byla prověřena, na základě hodnocení primářů lze tento vývoj vyhodnotit zejména jako výsledek důsledného hlášení pooperačních komplikací.

Čekací doba na plánované operace se nijak významně nezměnila, k prodloužení v průběhu roku 2008 došlo pouze na očním oddělení, což je důsledek významného nárůstu počtu operací v rámci jednodenní péče a organizace práce (operační dny 2x v týdnu).