Lékárník: Změny? Klientům poradíme

Extrémní zájem pacientů před koncem kalendářního roku, zavedení regulačních poplatků, nové vyhlášky. Tak lze ve stručnosti vyjádřit změny, se kterými se v uplynulém období musely vypořádat všechny lékárny a také jejich návštěvníci. „Snažíme se klientům vyjít vstříc. Vysvětlovat, a v případě zájmu nabízet, možné alternativy. Klienta informujeme v případě, že by pro něj bylo finančně výhodnější koupit léčivo za hotové než platit doplatek a regulační poplatek. Využíváme rovněž takzvané generické substituce, která lékárníkům umožňuje vybrat lék, obsahem i účinkem stejný, ale pro pacienta ekonomicky výhodnější. Lidé se nemusí bát zeptat,“ vysvětlil Mgr. Tomáš Svoboda, vedoucí lékárny vsetínské nemocnice.

Sedm set klientských karet
 
Zdůraznil, že návštěvníkům je k dispozici široký sortiment medikamentů. „Specializujeme se na léčiva používaná k léčbě pacientů s cukrovkou, astmatem, vysokým krevním tlakem, chorobami srdce a cév nebo také osteoporózy,“ upřesnil Svoboda. Zákazníci mohou navíc využít takzvaných klientských karet, které kromě sbírání věrnostních bodů, umožňují sledovaní rizik nežádoucích interakcí předepisovaných léčiv. Majitelů těchto karet je již přibližně sedm set.
 
Předpis z pohotovosti: jen do druhého dne
 
Řadu dotazů ale lékárníci odpovídají také v souvislosti s novými vyhláškami. „Recept na antibiotika nyní platí pět dnů po vystavení lékařem, předpis z pohotovosti si ale musí klient vyzvednout nejpozději následující den. Ostatní lékařské předpisy mají platnost čtrnáct kalendářních dnů, tady se lhůta dvojnásobila,“ vysvětlil Svoboda. Připomenul, že změny jsou zakotveny v nové vyhlášce č. 54/2008 Sb., která je platná od 25. února 2008.
 
Opakovací recept: platí se při každém výdeji

„Tato úprava také upřesnila pojem opakovací recept, který platí šest měsíců ode dne vystavení a umožňuje opakované vydání léku,“ doplnil Svoboda. Jednotlivé výdeje se v takovém případě účtují na základě výpisu, který si lékárník musí pořídit, a originál receptu vrátit pacientovi. „Regulační poplatek se platí za každý výdej. Pokud požaduje klient více výdejů naráz, platí též více regulačních poplatků,“ nastínil Svoboda.

Léky jenom na tři měsíce

Další úpravy přinesla vyhláška č. 84/2008 Sb. „o správné lékárenské praxi“, která je účinná od 11. března 2008. Jednou ze zásadních změn je povinnost lékárníka kontrolovat, zda počet balení odpovídá předepisovací vyhlášce. V případě, že tomu tak není, má lékárník za povinnost vydat nižší množství léčiv než je předepsáno. „Při výdeji více než jednoho balení jednoho druhu předepisovaného léčivého přípravku hrazeného z veřejného zdravotního pojištění vydá takový počet balení, který odpovídá zajištění léčby pacienta na dobu tří měsíců, jestliže předepsaný počet balení toto omezení přesahuje,“ píše se doslova ve vyhlášce.

Také na internetu

Vsetínská lékárna s předstihem připravila tabulku a shrnutí zásadních změn a distribuovala ji do okolních ordinací. Pro ostatní zájemce je k dispozici rovněž na webových stránkách nemocnice v sekci Oddělení/Speciální služby. Zájemci se zde rovněž dozvědí další podrobnosti o klientských kartách i spektru poskytovaných služeb.
Více informací o lékárně.

Lenka Plačková
tisková mluvčí, PR
Vsetínská nemocnice a.s.
plackova@nemocnice-vs.cz