Cookie Consent by Free Privacy Policy website Správnou výživou ke zdravému životnímu stylu - VSETÍNSKÁ NEMOCNICE a.s.

Správnou výživou ke zdravému životnímu stylu

Důležitost správné výživy si uvědomuje čím dál více lidí, přičemž nejde jen o hubnutí, ale může se jednat o součást léčby řady onemocnění. Preventivní akce, kterou zorganizovala Vsetínská nemocnice u příležitosti Světového dne výživy, nabídne pestrý program zahrnující poradenství s nutriční terapeutkou, měření glykémie, představení produktů pro výživu pacientů ohrožených podvýživou, před operací a s dalšími obtížemi. Konat se bude ve čtvrtek 14. října 2021 od 8.00 do 12.00 hodin u Lékárny DUO v poliklinice.

Nad složením svého jídelníčku by se přitom měla zamyslet velká část populace, neboť stravou lze ovlivnit hodně. Většina obyvatel České republiky je v riziku vzniku a rozvoje chronických onemocnění kardiovaskulárního systému, cukrovky, vysokého krevního tlaku či onkologických onemocnění v důsledku nedodržování správné životosprávy. „Kvalita a množství přijímané stravy je současně s dostatkem pohybu (mimo rámec běžné denní aktivity) jedinou možností, jak předcházet vzniku či rozvoji civilizačních onemocnění a udržet si co nejdéle pevné zdraví,“ hodnotí nutriční terapeutka Ing. Gabriela Janíčková.

Stručná a jasná doporučení jsou shrnuta ve Výživových doporučeních pro obyvatelstvo České republiky v takzvané Zdravé třináctce, kterou najdou zájemci i na webu Vsetínské nemocnice).
Mezi základní pravidla patří udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost, denně se pohybovat alespoň třicet minut (například rychlou chůzí nebo cvičením), jíst pevnou stravu, rozdělenou do tří až pěti jídel, nevynechávat snídani a konzumovat dostatečné množství zeleniny.

Důležitý je i pitný režim. „Obecná doporučení pro pitný režim nabádají často k příjmu dvou až tří litrů tekutin denně. Toto doporučení zároveň platí pro drobnou ženu, tak i pro stokilového muže. Logicky vzato, by se neměl příjem takto paušalizovat. Potřeba tekutin je přísně individuální záležitost, která záleží na mnoha vnějších i vnitřních faktorech, na tělesné hmotnosti, věku a pohlaví, složení a množství přijímané stravy, tělesné aktivitě, teplotě a vlhkosti prostředí a mnoha dalších,“ specifikuje nutriční terapeutka.